Reconstructie: sollicitatieprocedure topfuncties Roda JC kostte 80 mille 

foto © ZO-NWS | Twan Senden
Gepubliceerd op 12/07/2021 om 14:38
Laatst bewerkt op 12/07/2021 om 15:44

De sollicitatieprocedure voor een nieuwe algemeen directeur, leden van de RvC en een compliance officer bij Roda JC heeft om en nabij 80 mille gekost. Daarnaast werd oud-speler René Trost gevraagd te solliciteren voor de functie van commissaris voetbaltechnische zaken. “Als jij dat doet, dan word jij het.” Dat blijkt uit onderzoek van ZO-NWS en gesprekken met goed ingevoerde bronnen. 

Het is mei vorig jaar als Roda JC vacatures plaatst voor de functies van algemeen directeur, voorzitter en lid van de raad van commissarissen, en compliance officer. Iets wat niet heel vaak voorkomt in de voetballerij, maar de Kerkraadse club kiest dan toch voor die optie. Bronnen binnen de top van Roda JC stellen dat er voor de positie van de algemeen directeur in eerste instantie een geschikte kandidaat - een zakenman met Limburgse roots en binding met de Kerkraadse club - was gevonden, maar dat de daarna aan boort gekomen Phoenixgroep besloot om in zijn geheel “schoon schip te maken”. Met andere woorden: een nieuw begin. 

Om een en ander in goede banen te leiden wordt een Maastrichts bedrijf ingeschakeld. “Frans Herberighs had goede ervaringen met desbetreffend bedrijf.”, zo vertellen insiders. Herberighs is één van de funders uit de bovengenoemde Phoenixgroep. Er melden zich behoorlijk wat kandidaten - waaronder de oud-spelers Eric van der Luer en Johan de Kock - voor de in totaal zeven functies. De door het ingehuurde Maastrichtse wervingsbedrijf uitgekozen sollicitanten worden daarna doorgeleid naar de sollicitatiecommissie namens Roda JC. Die bestaat uit Bert Peels, Sjaak de Zeeuw en de eerder al genoemde Frans Herberighs. 

Zij besluiten uiteindelijk om te kiezen voor Martijn Wismans als nieuwe algemeen directeur. Voor de functie van commissaris voetbaltechnische zaken valt de keuze op oud-speler en voormalig trainer van Roda JC René Trost. Tijdens een presentatie op 3 augustus vorig jaar in het stadion van de Kerkraadse club vertelt Trost aan de verslaggever van ZO-NWS “zeker gesolliciteerd te hebben”. Feitelijk gezien klopt dat ook, maar ingewijden onthullen nu dat Trost van tevoren vanuit Roda JC “vriendelijk verzocht” was om te solliciteren naar de functie van toezichthouder voetbalzaken. 

“Als jij dat doet, dan word jij het. Jij past hier en kent de club goed”, wordt er duidelijk tegen Trost gezegd. Het plannetje werkt, want Trost komt uiteindelijk inderdaad als beste kandidaat naar voren en krijgt een plekje in de RvC van ‘zijn’ club. De sympathieke voormalig verdediger en clubicoon van Roda JC is dan zo trots als een pauw, maar kan dan nog niet bevroeden dat hij nog geen jaar later - na interne wrevel - alweer afscheid heeft genomen van het spreekwoordelijke pluche binnen de top van de Kerkraadse eerstedivisionist. 

Trost blijft sindsdien onder de radar en wil niet met de pers praten. In de afgelopen tijd wordt deze omroep benaderd met informatie over de kosten voor de gehele sollicitatieprocedure: om en nabij 80 mille. Dat betekent dik 7000 euro per vacature. Een behoorlijk bedrag. Woorden als ‘belachelijk hoog” en “dubbel” vallen tijdens gesprekken. Verbijstering overheerst, al moeten sommige insiders binnen de Roda-organisatie ook lachen. Als een boer met kiespijn, dat wel. Ook van enige plaatsvervangende schaamte is sprake, verklapt een van hen. 

“Dit is toch op zijn minst raar. De Phoenixgroep vraagt nu aan regionale ondernemers om de club mede financieel vooruit te gaan helpen, maar het is natuurlijk dubbel als men weet dat aan de voorkant de sollicitatieprocedure om en nabij 80.000 euro heeft gekost. Dat had natuurlijk anders gekund, door geen duur gespecialiseerd bedrijf in te schakelen bijvoorbeeld”, stellen verschillende bronnen binnen Roda JC. De kritiek op het gevoerde beleid is, naast gedeeltelijk begrip, niet van de lucht. 

“Met dat geld hadden ook andere dingen gedaan kunnen worden. Je kunt dit toch niet verkopen naar de buitenwacht toe? De Phoenixgroep wil meer ondernemers die mee gaan doen, dat is begrijpelijk, maar de toon waarop dit gedaan is was niet helemaal goed en. En er wordt altijd gepraat over het woord ‘transparantie’. Nou, dan moet je naar je fans en sponsoren ook transparant zijn. Dáár gaat het bij Roda JC te vaak mis.”

Advertenties