'Pittige conclusies' in evaluatierapport reorganisatie gemeente Heerlen

Een evaluatierapport over een in 2019 doorgevoerde (technische) reorganisatie van het ambtelijk apparaat van de gemeente Heerlen bevat pittige conclusies. Dat schrijven burgemeester Roel Wever en zijn wethouders dinsdag in een raadsinformatiebrief. 

De bovengenoemde reorganisatie werd in juli 2019 doorgevoerd en in de winter van vorig jaar startte het externe bureau Schaepkens BV met het verrichten van een kwalitatief onderzoek dat antwoord moest geven op de vraag in hoeverre de uitgangspunten van de reorganisatie van een kleine twee jaar geleden op koers lagen. Hiervoor werden medewerkers en teamleiders van de gemeente Heerlen bevraagd. 

"De conclusies van het evaluatierapport zijn pittig. We kunnen concluderen dat deze niet helemaal nieuw zijn. Het rapport van de waarnemend gemeentesecretaris/algemeen directeur zoals hierboven vermeld, bracht veel zaken aan het licht die het evaluatierapport ook vermeldt en in die zin ook bevestigt. Dit evaluatierapport maakt bevindingen concreter. Het maakt duidelijk dat de reorganisatie zelf een valse start heeft gehad", schrijft B & W aan de gemeenteraad.  

“De reorganisatie is niet gestart vanuit een gezamenlijk beeld op de stad en de organisatie”. De reorganisatie an sich was niet zo zeer het discussiepunt maar de onduidelijkheid over het waarom, wat en hoe ervan is vaker onderwerp van gesprek (geweest). Dit heeft volgens de onderzoeker een grote rol gespeeld waarom de voorgenomen doelstellingen nog niet zijn gehaald en de reorganisatie nog niet heeft bijgedragen aan de beoogde doelstellingen", aldus B & W in Heerlen.