Jo Heckman, voormalig leidinggevende bij onder andere VDL Nedcar en manager bij de Nederlandse Spoorwegen, heeft gesolliciteerd op de vacante functie van algemeen directeur bij Roda JC. Dat bevestigt hij in gesprek met ZO-NWS.
Heckman zegt in het afgelopen jaar al drie keer door vertegenwoordigers van Roda JC - Karel Bouckaert, Pieter Nieuwenhuis en de stichting Roda JC - te zijn benaderd of hij interesse had om algemeen directeur bij de Kerkraadse club te worden. Dit ging toen niet door, maar nu de sollicitatiebrief van hem zelf sinds dinsdag de deur uit is, legt de Landgravenaar zijn visie over de huidige situatie en toekomst van de Kerkraadse club op tafel.
"De achterliggende periode heeft laten zien dat Roda JC een onvoorspelbare en onfortuinlijke periode van bestuur achter zich heeft. De club heeft in een korte periode verschillende interim-directeuren aan boord gehad en verschillende eigenaren/investeerders die weer, al dan niet vrijwillig, vertrokken zijn", legt de 63-jarige Heckman uit.
"Bovendien zijn er bestuursleden die met elkaar overhoop lagen, vertrokken en weer teruggekeerd. Supporters zijn en blijven de club trouw. Dit is niet te rijmen met hoe de supporters behandeld worden. Er is weinig tot geen transparantie over het reilen en zeilen van de club", vervolgt Heckman, die jarenlang voorzitter van amateurclub VV Schaesberg was, zijn relaas.
"Enkele individuele acties van investeerders, met name Frits Schrouff, en van de gemeente hebben er voor gezorgd dat de club nog steeds bestaat. Alleen voor hoe lang is de vraag. Supporterschap komt voort uit opvoeding en chauvinistische gevoelens voor de club uit de regio en is onderdeel van het leven van supporters omdat zij een gevoel van verbondenheid met de club ervaren."
Heckman hamert op "het beleven van positieve ervaringen zijn voorwaarden voor het ontstaan van gevoel van verbondenheid. De sfeer in het stadion is erg belangrijk, maar wordt voornamelijk de laatste jaren als steeds negatiever ervaren. Waardering voor het supporterschap en een gelijke behandeling van iedereen, zijn voor supporters erg belangrijk."
"Roda JC dient zich bewust te worden van de invloed die de club heeft op het leven van supporters, van het belang en de positieve gevolgen van een goede sfeer.
De sponsoren worden verwaarloosd en hebben vrijwel alleen maar contact als er weer een vraagstelling is voor geld. Zij hadden en hebben geen enkel zicht op hoe het er bestuurlijk aan toe gaat bij de club en kennen soms de nieuwe eigenaren niet eens. Zowel sponsoren als supporters zijn dus niet verwend de laatste jaren als het gaat om amusement en prestatie"
Op voetbaltechnisch gebied moet er volgens Heckman bij Roda een en ander veranderen. "De spelersgroep is waar het allemaal om draait. Als die groep prestatie levert, wordt de club gedragen in de regio en ver daarbuiten. Dat is op dit moment niet het geval. Qua directeuren en technische staf is het een komen en gaan van mensen geweest waar zelfs de buitenwereld nerveus van wordt, laat staan de spelersgroep.
"Trainers en spelers zijn meer bezig met overleven dan met voetbal. Dit zien we wekelijks terug op het veld en dit maakt de echte Roda supporters enorm verdrietig. Er heerst geen voetbalklimaat binnen Roda en dat maakt het presteren uitermate moeilijk. Een club moet goed georganiseerd en gestructureerd zijn. Wat ik daarbij ook belangrijk vind is zingeving: weten en ervaren waarom je trots bent op deze club en waarom je dit uitdraagt en overdraagt naar anderen. Een duidelijk meerjarenplan dat vertelt wat wel kan en wat niet kan", vertelt Heckman.
"Gelukkig zijn er nu investeerders uit de regio, de zogeheten Phoenix groep, die hun rug willen rechten om de club een kans te geven het bestaansrecht aan te tonen. Als de club nu in staat is om deze kans te grijpen door samen de capaciteiten die onder de supporters en sponsoren aanwezig zijn en de clubiconen die Roda in het verleden een gezicht gegeven hebben met elkaar te verbinden, wordt Roda weer een herkenbare familie met een gezonde ambitie", aldus Heckman.