De schwung die 'lucky shot' Jordens Peters bij Roda JC binnenbracht 

foto © ZO-NWS
Gepubliceerd op 6/02/2022 om 10:37
Laatst bewerkt op 6/02/2022 om 11:26

De aanstelling van de jonge Jordens Peters als algemeen directeur van Roda JC werd gezien zijn onervarenheid met argusogen bekeken. Een klein half jaar na zijn intrede lijkt het er nu sterk op dat de Brabander een bepaalde positieve schwung binnen de Kerkraadse club wist aan te zwengelen waar menigeen naar snakte. “Ik speel nooit een rol.” 

Keurig gekleed stapte Peters in oktober vorig jaar de businessclub van het Parkstad Limburg Stadion binnen. Nauwelijks gestopt als aanvoerder en dus speler van Willem II, werd de dertiger gebombardeerd tot algemene baas van Roda JC. Tijdens zijn presentatie viel al op dat Peters zich vriendelijk en welbespraakt etaleerde. 

Hier en daar een grapje, geen vraag ging hij uit de weg. Hij leek gepokt en gemazeld op het spreekwoordelijke pluche, maar dat was feitelijk gezien natuurlijk niet zo. Kort daarna moest de oud-prof de leiding nemen over de hele organisatie binnen het vaak o zo onrustige Roda JC. Waar de verschillende kampjes zich in de voorbije jaren veelal de tent uit vochten.

Serieus genomen
Peters hield tot nu toe zijn woord voor wat betreft het meer uitdragen van Roda naar de buitenwereld toe, rende intern ook van hot naar her. Op de werkvloer werd hij vanaf minuut één “volledig serieus genomen”, vertellen verschillende werknemers van de Kerkraadse club. Menselijkheid in combinatie met duidelijkheid lijkt zijn medicijn. 

Luisteren kan Peters goed en aan positivisme geen gebrek, zo klinkt het althans. “Ik kan tot nu toe niks verkeerds zeggen over Jordens Peters. In vergelijking met zijn voorganger Martijn Wismans verkoopt hij de club veel beter”, zegt Björn Jegers, sinds jaar en dag supporter en sponsor van de Kerkraadse club én tevens co-host van de supporterspodcast The Voice of Kaalhei. 

Lucky shot
“Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Jordens Peters voor Roda een lucky shot is geweest. Als Jurgen Streppel niet met zijn naam gekomen was, dan had binnen de club nóóit iemand gedacht aan zijn naam en was er waarschijnlijk gekozen voor een of andere man uit het bedrijfsleven als vervanger voor Wismans.” 

Jegers zegt het wel opvallend te vinden dat Roda onlangs na jaren weer heeft gekozen om een nieuwe commercieel directeur, in de persoon van Maurice Kleuters, aan te stellen. “Dat betekent dus dat Peters andere dingen zal gaan doen. De financiële cijfers onder andere, daar is nog genoeg werk aan de winkel.” 

Geen toneelspeler
Jordens Peters zelf beaamt dit desgevraagd tegenover ZO-NWS. “Er waren nog extra handen nodig op commercieel gebied en mijn eigen takenpakket bestaat al uit een behoorlijk aantal dingen.” De Brabantse Roda-baas geeft aan dat tijdens zijn eerste maanden op de burelen in het Parkstad Limburg Stadion “positief gereageerd is op míj́n positiviteit”.

“Ik speel mezelf, bén dat ook altijd. Je zult me nooit een rol zien spelen. Of dat met mijn opvoeding te maken heeft? Misschien is het het beste als ik mijn ouders daarvoor dan maar de credits geef haha. Effe serieus: er zullen in de toekomst vast nog vervelende beslissingen genomen moeten gaan worden, maar dan heb ik het liefste dat je dat dan straight doet”, vervolgt Peters. 

“Uit mijn ervaring als speler wist ik ook dat als iemand in de kleedkamer een rol ging spelen, dat daar dan al snel doorheen werd geprikt.” De relatie met trainer Jurgen Streppel, onder wie Peters als speler in het verleden actief was bij Willem II in Tilburg, betitelt hij als “straight en eerlijk”.

Opvolger René Trost in RvC
De algemeen directeur gaat hiermee in op de vraag waarom er nog altijd geen commissaris technische zaken, iemand die hoofdtrainer en technische baas Jurgen Streppel controleert op zijn functioneren na het vertrek van clubicoon René Trost, ontbreekt binnen de Roda JC-organisatie.

“Mijn band met Jurgen is fijn, maar ik ben natuurlijk te allen tijde wél verantwoordelijk voor hoe hij het doet en controleer hem in mijn functie. Ik vind dat helemaal niet lastig, want dat ligt eraan hoe je met elkaar omgaat.” 
 

Reclame

Advertenties